ŠKATULKOVÁNÍ DO ŠKOLY NEPATŘÍ
· Mnoho učitelů potvrzuje tzv. „nálepkový syndrom“,což je fakt, při kterém dítě může během pár dní získat pověst. I zde se opět prosazuje spíše negativní pověst. Informace o dítěti se pak šíří dál z jedné skupiny vychovatelů do druhé.
· Je proto krajně neprofesionální, aby se děti škatulkovaly. Existuje i tzv. akční zóna učitele, která upřednostňuje žáky sedící na určitých místech ve třídě. Jedná se o sociálně-poradní zónu (intenzivní komunikace, žáci dávají pozor, žák je lépe hodnocen, okolo tří metrů).
· Naopak existuje tzv. komunikační stín (učitel známkuje hůře ty, kteří zde sedí, není oční kontakt, žáci se více baví, jsou narušitelé).
· I když neradi, téměř všichni učitele přiznávají, že si nálepkování a jiná hodnocení vytváří podvědomě.
KONFLIKTY NEJSOU PŘÍPUSTNÉ
· Když dítě začne zlobit, může se učitel jen snažit odvést jeho pozornost jinam, nebo ho přemluvit, aby to nedělalo, ale nesmí vyvolat konflikt.
· Pedagogové jsou často nuceni vyvarovat se konfliktním situacím, a proto se vyhýbají kázeňským potyčkám. Proč? Protože by mohly být žáci potrestání napomenutím třídního učitele nebo ředitele.
· A to se následně nelíbí rodičů, kteří mohou dítě přeřadit na jinou školu. A to se pak na druhou stranu nelíbí ředitelům škol, jelikož budou ošizeni o peníze dostávající na ono dítě. A kdo by z toho mohl mít vyvozené důsledky? Učitel.
· Může se mu to promítnout do platového ohodnocení či také dostat výpověď, jelikož se sníží počet dětí v jeho třídě a třída tak zanikne či se spojí s třídou vedlejší.
PROFESNÍ IDENTITA UČITELE
· Je zřejmé, že mnoho učitelů prožívalo ve své práci profesní omyly, ale i nepochopení, zklamání ze svých neproveditelných nápadů, či osobní selhání.
· Tyto okamžiky však učitele nesrazily na kolena, ale pomohly jim právě k jejich posílení a k jejich vývoji v experty.
· Tímto si vybudovali profesní identitu a zčásti také nadhled nad svou profesí a práci.
· Rozvoj profesní identity je neustálý proces získávání a utváření zkušeností učitele.
· Identita ideálního učitele je zdrojem aktivní nespokojenosti. Dá se říci, že identitu učitelé hledají v neexistujícím a dokonalém učiteli. Avšak není učitel, který by dokonale zvládl učitelskou roli, směr i cíl cesty. Může se mu pouze přiblížit.